دستگاه همایون یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی است.
به دلیل استفاده از یک گام خاص و تفاوت محسوس در گام بالا رونده و پایین رونده دستگاه همایون منحصر به فردترین دستگاه موسیقی ایرانی به شمار میرود. مقایسه سایر دستگاههای موسیقی ایرانی با موسیقی دیگر ملل و خصوصاً کشورهای همجوار تشابه و یکسان بودن ریشه برخی را نشان میدهد. اما این مطلب در مورد دستگاه «همایون» صادق نیست.این دستگاه به تناسب نام خود، حالتی شاهانه، اشرافی و باوقار دارد، ولی با این حال زمینهٔ اجرای بسیاری از لالاییها و زمزمههای متداول در نقاط مختلف ایران است. همچنین از نغمههای این دستگاه در موسیقی زورخانه نیز استفاده میشود.
دستگاه همایون و یا به تعبیری «دستگاه عشاق»، با حالت محزون و اسرار آمیز خود گوشههای متعددی دارد که گوشه «بیداد» اوج این دستگاه تلقی میشود. بر اساس نظر متافیزیکی استاد مجید کیانی در باره ی موسیقی ایرانی، "همایون" ادامهی روز، تداوم زندگی،اتحاد عشق و عاشق و معشوق و توحید است. (مقام توحید در هفت شهر عشق)
آثار ارزشمندی از موسیقی ایرانی در سده قبل در این دستگاه ساخته و اجرا شدهاند. «رِنگِ فرح» از جمله این آثار است.
از لحاظ مرکب خوانی این دستگاه به دستگاههای سهگاه و شور ارتباط دارد و وسعت این دستگاه را بیشتر میکند. به دلیل شباهت شور و همایون، با بم کردن نت سوم گام همایون به میزان نیمپرده میتوان وارد شور شد. همایون را میتوان به دستگاه چهارگاه نیز ارتباط داد و این کار با افزودن نیمپرده به نت ششم گام همایون و کم کردن ربع پرده از نت پنجم که گوشهٔ آواز منصوری را تداعی میکند انجامپذیر است. عکس همین عمل و گذر از چهارگاه به همایون نیز در گوشهٔ مخالف دستگاه چهارگاه قابل اجراست.
یکی از آوازهای ایرانی که اسم آن در کتب موسیقی هست آواز اصفهان است که آن را از متعلقات دستگاه همایون دانستهاند. یکی دیگر از آوازهایی که از متعلقات دستگاه همایون است، آواز شوشتری است.
فواصل پردهها در این دستگاه به صورت زیر است:
- سه ربع پرده، یک پرده و یک ربع پرده، نیم پرده، پرده، نیم پرده، پرده، پرده.
البته درجه دوم و ششم در دستگاه همایون متغیر هستند، درجه دوم ربع پرده بمتر و درجه ششم را ربع پرده و نیمپرده زیرتر هم استفاده میکنند. به عنوان مثال پردهها در همایون سل به این شکل میشود: سل، لا کرن (لا بمل)، سی، دو، ر، می بمل (می کرن، می بکار)، فا، سل.
نت شروع این دستگاه به طور معمولا سل (راست کوک) یا ر (چپ کوک) است. در ردیف مرحوم کریمی از شوشتری به عنوان یکی از گوشههای این دستگاه نام برده شدهاست.
دو تصنیف ماندگار "سرگشته" و "طاقتم ده" اثر استاد همایون خرم و تصنیف "بهار دلنشین" اثر استاد روح الله خالقی از جمله ماندگار ترین آثار ساخته شده در این دستگاه هستند. آلبوم بیداد پرویز مشکاتیان با خوانندگی محمدرضا شجریان از جمله دیگر آثار مشهوری است که در این دستگاه ساخته شدهاست.
تعدادی قطعه همایون از مرحوم ایزدی
قطعه شماره 11.0272996338
قطعه شماره 20.1738153436
قطعه شماره 30.4330521591
قطعه شماره 40.7729271469
قطعه شماره 50.1324481411
قطعه شماره 60.1523991387
قطعه شماره 70.7225771377
قطعه شماره 80.1822991291
قطعه شماره 90.4424671165
قطعه شماره 100.3223141166
قطعه شماره 110.3523061136
قطعه شماره 120.3222751124
قطعه شماره 130.6124561142
قطعه شماره 140.7424661155
قطعه شماره 150.3322971184
قطعه شماره 160.4923051144
قطعه شماره 170.3622011002
قطعه شماره 181.1927271081
قطعه شماره 190.7826791307
گوشه ها :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
گوشههای ردیفی این دستگاه عبارتاند از:
- چهارمضراب
- درآمد اول
- درآمد دوم: زنگ شتر
- موالیان
- چکاوک
- طرز
- بیداد
- بیداد کت
- نیداود
- باوی
- سوز و گداز
- ابول چپ
- لیلی و مجنون
- راوندی
- نوروز عرب
- نوروز صبا
- نوروز خارا
- نفیر
- فرنگ و شوشتری گردان
- شوشتری
- جامهدران
- راز و نیاز
- میگلی
- موالف
- بختیاری با موالف
- عزال
- دناسری
- رنگ فرح
گام:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
با نمادگذاری عددی فواصل بر اساس ربع پرده در گام دستگاه همایون چنین هستند: 3,5,2,4,2,4,4